سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

شب یلدا هدیه چی بخریم

۷ بازديد

جشن کادو شب یلدا برای عروس

یکی از زیباترین جشن های ایرانی ها جشن شب یلدا است. مردم ایران هفت هزارسال است که بلند ترین شب سال را جشن می گیرند و دور هم جمع می شوند وبا خوردن انار و هندوانه و آجیل گرفتن فال حافظ و خواندن شاه نامه سر می کنند. یکی از رسم های قشنگ هدیه شب یلدا برای عروس است، این رسم از قدیم تا امروز در میان مردم بوده است. البته که هدیه شب یلدا تنها برای عروس ها نیست و به همه می توان هدیه داد.

چرا در شب یلدا برای عروس کادو می برند.

به گفته تاریخ نگاران فلسفه این آیین برای تکریم دختری است که پیامبر عشق را به خانواده ای جدید که گرمی مهر مادرانه را به شب سرد مرد زندگیش هدیه می دهد. در زمان های قدیم دختر و پسر های نامزد کرده در ایام نامزدی تا شب عروسی اجازه باهم بودن را نداشتند و این جشن های زیبا بهانه ای میشد که به وصلی کوتاه ولی شیرین برسند. بردن کادو شب یلدا برای عروس هم به شادباش همین وصل کوچک بود.

رسم کادو شب یلدا برای عروس در قدیم

 

در زمان های قدیم رسم بود برای عروس طبق کشان راه می انداختند و روی طبق ها را با ترمه و اطلس قرمز و صورتی می پوشاندن. طبق ها را از خوراکی های شب یلدا و شام یلدا پر می کردند که این خوراکی ها عبارتند از: هندوانه، انار، کله قند، شیرینی، آجیل و شام عروسی که در بیشتر شهر ها رسم بود خورشت فسنجان برای عروس می بردند. و برای عروس کادو مانند:لباس زمستانی، شال و کلاه زیبا، طلا مانند دستبند، گوشواره، انگشتر و گردنبند. البته طلا در آن زمان ارزان تر از امروز بوده است و برای بیشتر خانواده ها طلا خریدن دشوار نبود. زنان فامیل طبق ها را روی سرشان می گذاشتند و خواننده ای  همراه ساز و آواز کوچه را پر از سرور می کردند. داماد باید این کاروان را به در خانه عروس می برد تا کادو ها و طبق ها را پیش کش نوعروس خود بکند. تازه عروس نیز به همراه مادرش برای آمدن آقای داماد و خانواده اش سفره شب یلدا را آماده و تزئین می کنند و خوراکی های خوش مزه و گل و اشیاء تزئینی زیبا بر سفره قرار می دادند. هرچه سفره زیبا تر و باسلیقه تر چیده می شود نشانه ذوق عروس نسبت به این مهمانی بود.

برای اطلاعات از جدیدترن کادو ولنتاین بخوانید.

شب یلدا هدیه چی بخریم

متاسفانه امروزه دیگر از آن طبق کشان و ساز و دوهل خبری نیست امروزه شام شب یلدای عروس خیلی تشریفاتی شده است و این تشریفات برای بعضی از خانواده ها سخت است. امروزه برای تزئین سفره یلدا برای عروس وسیله های زیبا ی زیادی استفاده می کنند مانند حکاکی روی هندوانه، کیوی، لبو، پرتقال،سیب، انار و موز. شمع های به شکل انار و هندوانه و مرغ های آمین که زیبایی خاصی  به سفره یلدای عروس می دهد. کادو شب یلدا برای عروس های امروزی شامل طلا ، پارچه، کله قند تزئین شده، دسته گل زیبا، پالتو یا کفش زمستانی، شیرینی وپشمک تزئین شده و  دیوان حافظ که در سبد های زیبا می چینند و همراه میوه های رنگا رنگ برای عروس می برند. بعضی وقت ها به عروس کادو نقدی می دهند که هرچیزی که دوست دارد را خریداری کند.

حرف آخر

امروزه با شلوغی بازارها و آمدن بیماری  کرونا خرید کردن برای شب یلدا بسیار سخت شده است. خوشبختانه فروشگاه رابین لند با داشتن بهترین کادو شب یلدا برای عروس و داماد ها و ارسال به تمام نقاط کشور  از طریق آنلاین  این مشکل را حل کرده است. فروشگاه رابین لند در هفت روز هفته ۲۴ ساعت در خدمت تمام مشتریان عزیز است. خرید زیبا با قیمت مناسب را با فروشگاه رابین لند تجربه کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.